lördag, februari 16, 2008

Bra och mindre bra

I dag har jag till min glädje haft tid för långa pass av ostörd läsning. Först läste jag slut en påbörjad biblioteksbok men kände sedan att jag inte ville slösa den här lyxdagen på Babylons gator som inte lockade speciellt mycket. Så Alvtegen fick rycka in i stället, ett bra val!

"Fördjupade studier i katastroffysik" av Marisha Pessl XXX+
En väldigt hypad bok, och jag tyckte att det började lovande med litteraturhänvisningar och Den hemliga historien-känsla (intelligenta elever samlas kring en excentrisk lärare)* men den tjocka boken på över 500 sidor blev tyvärr tjatig rätt fort. Ändlösa litterära referenser (och sällan ens till verk man själv läst utan snarare till verk som lika gärna kunde vara påhittade; zoologiböcker, självhjälpböcker m.m.) och en massa tjatande om huvudpersonens, Blue Van Meers, pappa. Boring. Mycket berättande föregick romanens stora händelse med den excentriska läraren Hannah Schneider som hittas död under en utflykt i bergen, men jag var inte heller nöjd med hur boken gick vidare efter det. Nej, tyvärr.

"Skugga" av Karin Alvtegen XXXX
Boken skulle handla om en nobelpristbelönad fiktiv författare vilket gjorde att jag blev än mer intresserad. Boken handlade nog om mycket mer än bara författaren, men jag tyckte om sättet hur de olika berättelserna och tidsperspektiven välvdes in i varandra utan att det blev för "kletigt". Tragiska livsöden, som det brukar vara när Alvtegen är inblandad, men bra bok!

* Har dock ännu inte läst ut Den hemliga historien, har tänkt ge den en ny chans under våren, vet inte varför jag inte orkade med den på senhösten, den verkade ju nog bra!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tyckte inte heller om Fördjupade studier i katastroffysik något vidare.

Anonym sa...

Den hemliga historien, vad kan man säga om, den är så ljuvligt perfekt läsning, har läst den hur många gånger som helst. Kanske en av dom mest perfeka böcker jag läst. Den är grym, du måste läsa den.

Karin Alvtegen är ju alltid bra, hon ger alltid mer än vad hon lovar.

Spectatia sa...

Spännande att höra vad du tyckte om Pessls bok. Den har ju fått så många lovord, men jag har känt mig lite skeptisk, och du bekräftar just mina misstankar.

Men Den hemliga historien är bra, ge den en chans till.