tisdag, februari 19, 2008

Den illegitima dottern?

Så här tror jag det var. Siri Hustvedt var på en bokmässa någonstans i världen och på efterminglet stötte hon på Haruki Murakami. Efter alltför många glas billigt rödvin och litterärt flirtsnack följdes de åt upp till Harukis rum för att "signera varandras böcker". Det ena ledde till det andrra och nästa dag hade Siri otroligt dåligt samvete. Det var ju Paul hon älskade, de hade det bara lite tufft just nu då hans böcker hade så stor framgång och hon hade skrivkramp. Nio månader efter bokmässan födde Siri en liten dotter som fick namnet Miranda. Miranda växte upp med litterära gener och i en litterär miljö och slutresultatet var gott. I dag är Miranda vuxen (nästan lika gammal som Siri och Paul faktiskt...) och har förutom regisserat en film även gett ut novellsamlingen "No One Belongs Here More Than You".

"No One Belongs Here More Than You" av Miranda July XXXX-
En fin novellsamling med rätt många noveller som visserligen påminner om varandra till stilen men handlar om rätt olika saker. Lite sexfixerade är de, och med drag av övernaturlighet. Trevlig läsning, tyvärr lyckades jag inte den här gången heller läsa långsamt och en novell i taget utan läste mig rätt snabbt igenom boken. Titeln är ju förresten jättevacker, lite minus får den dock för att jag inte direkt ser kopplingen till själva boken...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Haha, vilken underbar förklaring till hur Miranda July kom till världen! Och det stämmer ju faktiskt. Jag älskade NOBHMTY, men visst är det så att man rodnar lite åt sexinslagen ibland?

Bokbabbel sa...

Hehe, glad att du gillade den :) Jepp, ibland var man nog glad att ingen annan såg vad man läste :P

Calliope sa...

Haha! Nu blev jag ju jättesugen på att läsa henne! Kanske ska göra det i min ensamhet om det nu är rodnad-varning på den...