fredag, februari 08, 2008

It's all London baby!

Igår kväll tog jag med mig London-reseguiden till sängs och drömde mig bort en stund. Om en dryg månad åker jag iväg på studieresa till London och stannar nästan en vecka. Hur härligt är inte det?? Nu undrar jag om ni har några tips dels om London-inspirerad lektyr att läsa före resan (Babylons gator är redan hemlånad), dels om tips inför själva resan? Vad ska jag se, vad ska jag göra, vad/var ska jag shoppa?
De ultimata reseguiderna är enligt min mening Eyewitness Travel Guides - "guiden som visar dig vad andra bara berättar om"!

6 kommentarer:

Marianne sa...

Jag ska också till London under nästa månad.

British Museum har en specialutställning om den kinesiska terrakottaarmén. Den tänker jag inte missa.

Sedan blir det antagligen några räder i ett antal bokhandlar också, om jag känner mig själv rätt ...

Anonym sa...

Åh, vad avis jag blir -vill oxå till London!

Camden Market är värt ett besök, tycker jag, kläder, skivor, krimskrams och piercade punkare, what else does one need? ;) Stora stora Waterstones-bokhandeln (3 våningar..) är väl värt ett besök. De har dessutom ett fik på nån mittenvåning där man kan vila trötta shoppingfötter och läsa lite i sina nya kärlekar. Tate Modern är oxå värd en eftermiddag och har man lust att stå i kö och vill bli fotad brediv en kändis, så finns Madame Taussauds..

Anonym sa...

Avis avis. Bokaffärerna är i en klass för sig, som föregående talare tipsat om. Afternoon tea på något av varuhusen på t.ex Oxford Street är ett sant nöje om man gillar te och scones (och gulliga gurksnittar), strosa i parkerna och längs Themsens södra sida där Tate Modern också ligger, samt nyuppbyggda Shakespeareteatern the Globe, värd ett besök.

Boktips? Bridget Jones dagbok, Foreign Affairs (Alison Lurie), Brick Lane (Monica Ali) och High Fidelity (Nick Hornby) utspelar sig alla i olika delar av London.

Ha en trevlig resa!

/Anna-Lena

Bokbabbel sa...

Tack för fina tips, resfebern bara stiger!

Calliope sa...

Kanske är jag sent ute-det var ju ett par dagar sedan du skrev det här. Men du måste verkligen passa på att besöka Hatchard's! Det är Londons äldsta, och i mitt tycke vackraste, bokhandel. Helt outstanding. I fem våningar med all den känsla man vill att en äkta boklåda ska ha. Underbar!

Dahlia sa...

En sak du absolut inte får missa är ett besök vid The British Library som också har utställningar. På kvällen är ett musikalbesök ett måste.
Charles Dickens museum eller Dr Johnson's House (han var författare och lexikograf) är två av många spännande museum i London.
Men som sagt, bokhandlar runt om i London är alltid en spännande upplevelse. Nu har ju Waterstones öppnat, vad dem säger är Europas största bokhandel vid Piccadilly. Ha det så jätteroligt i London, blev själv sugen på att hoppa på tåget ner till London!

En bok som för mig har blivit min uppslagsbok här i England är The Rough Guide to Britain, finns även som The Rough Guide to London. Men dem är absolut billigast i London när du väl kommit hit!