lördag, februari 09, 2008

Midvinternattens köld är hård

"Midvinterblod" av Mons Kallentoft XXX½
Ja, vad ska jag säga? Det känns som om författaren här har försökt vara konstnärlig för att hans deckare ska sticka ut bland alla andra. Det kanske den gör, men inte till sin fördel. För mycket försök och ansträngda tankeflöden, inget som tilltalade mig. Titeln syftar på midvinterblotet som förut firades i Norden; polisen Malin Fors får nämligen i uppdrag att reda ut ett fall där en man hittats mördad och upphängd i ett träd, likt ett offer till asagudarna.
Boken är den första i en planerad trilogi och ingenting tyder på att jag inte kommer att läsa de övriga böckerna då de kommer ut. Men jag kommer inte att ha speciellt höga förväntingar, that's all.
Lite avundsjuk blev jag på den galet kalla vintern med -30C som beskrevs i boken. Nej, så kallt vill jag inte ha det, men minusgrader med strålande sol och knarrande snö vill jag ha innan jag kan börja tänka på våren.

1 kommentar:

Annika sa...

Kul att höra vad du tyckte - jag kommer nog att läsa den jag också.