fredag, maj 08, 2009

Tematrio - hembygd

Denna vecka är temat hembygd. Jag är uppvuxen i Finlands näststörsta stad Esbo. Som granne till Helsingfors hamnar Esbo lätt lite i skymundan (mycket coolare att skildra Huvudstaden än förortsstaden intill), men jag kom på två skildringar om min kära hembygd.

1. Leena Lehtolainens böcker om polisen Maria Kallio utspelar sig (med några få undantag) i Esbo, och Kallio susar omkring i bekanta stadsdelar i jakt på bovar. Finns även översatta till svenska.
2. Kim Weckströms roman Sista sommaren (1996) utspelar sig i den stadsdel min mamma växte upp, och den här boken lånade jag någongång ur föräldrahyllan när jag ville läsa lite vuxenböcker. vad jag minns kändes boken lite som Drakarna över Helsingfors men för Esbobor :).
3. Här fuskar jag lite och nämner Zacharias Topelius. Hans saga Björken och stjärnan (1893) skrev han medan han höll till i den kommun där vi har sommarstuga. Därför föreställer kommunens vapen fortfarande björklöv och en stjärna.

1 kommentar:

Lyrans Noblesser sa...

Leena Lehtolainen är jag nyfiken på.