söndag, november 07, 2010

Söndagsenkät supreme, andra delen

Här har ni andra delen av söndagsenkät supreme (första delen hittar ni här och den engelskspråkiga originalversionen här). Ha en fin (blogg)söndag!

26. Favoritkokbok?

Sju sorters kakor. Nostalgi - och så lätta recept att även jag klarar av dem.
27. Mest inspirerande bok du läst i år (fakta eller fiktion)?
Therese Bohmans debut Den drunknade.
28. Favoritlässnacks?
Popcorn. Inte lika flottigt som chips, och inte lika illamåendeframkallande som godis.
29. Nämn ett fall där hypen förstörde din läsupplevelse?
Båten av Nam Le. Jag vet att hela världen - förutom Bia på Pocket Shop! - älskade den, men det gjorde faktiskt inte jag.
30. Hur ofta håller du med kritikerna angående en bok?
Oftast är de mer negativa än jag även om jag kan se vad negativiteten bottnar i.
31. Vad tycker du om att ge bra/dålig kritik?
Bra kritik är svårt att ge utan att bli alltför stjärnögd och snarare skrämma bort läsarna. Dålig kritik kan vara knepig då man samtidigt borde vara lite konstruktiv men man bara vill skrika "Dååålig!".
32. Om du kunde läsa på ett främmande språk, vilket skulle du välja?
Svårt! Spanska? Franska? Tyska kanske? Ja, tyska tror jag.
33. Mest skrämmande/hotfulla bok du någonsin läst?
Svårt att säga, jag läser sällan skräck. Kanske någon av de få skräckromaner jag läst, kanske Gömda jag läste då jag var rätt ung och halvnaiv.
34. Skrämmande/hotfull bok du inte vågat påbörja?
Skurken i Muminhuset av Tove Jansson vågade jag inte läsa ensam när jag var liten, mamma måste vara med. den var extra skrämmande eftersom den innehöll riktiga fotografier från ett Muminhus i miniatyr.
35. Favoritpoet?
Vet inte om Märta Tikkanen direkt kan räknas som en poet, men här vill jag som vanligt tjata om Århundradets kärlekssaga.
36. Hur många böcker brukar du ha lånade från biblioteket samtidigt?
Det här varierar otroligt, allt från 0-10 kanske. Plus studierelaterad facklitteratur.
37. Hur ofta brukar du återlämna böcker till biblioteket olästa?
Allt oftare, även om det har minskat nu då jag inte har tillgång till universitetsbibliotekets digra samlingar.
38. Vilken är din favorit bland fiktiva karaktärer?
George i Enid Blytons Fem-böcker, jag ville vara hon (om än inte med lika häftigt temperament).
39. Vilken är din favorit bland fiktiva skurkar?
Den lilla pojken som skjuter Helen i Elizabeth Georges bok om Lynley och Havers. För att han ges en mänsklig och väldigt icke-skurkig sida.
40. Vilken sorts bok tar du mest sannolikt med dig på semestern?
En pocketbok med liten stil för att den ska räcka länge. När jag tar med mig flera böcker vill jag att de ska vara oika sinsemellan så att jag får variation.
41. Det längsta du har varit utan att läsa?
Vet inte, knappast mer än några dagar!
42. Nämn en bok du inte kunde/ville avsluta?
Svårt att svara, har boken varit så dålig att jag lagt undan den har den med största sannolikhet fallit ur minnet.
43. Vad distraherar dig lättast då du läser?
Beror på situationen. Ett textmeddelande eller telefonsamtal tillfälligt, bakgrundsljud eller internet kan finnas i medvetandet längre stunder.
44. Bästa filmatisering av bok?
Sagan om Ringen säger jag eftersom jag tyckte filmerna var snygga.
45. Sämsta filmatisering av bok?
Inte direkt av boken, men av varulven i Harry Potter och fången från Azkaban. En spinkig jäkel springandes på två ben, nejnej!
46. Den största summa pengar du spenderat i en bokhandel på en och samma gång?
Kanske kring 80 euro i nätbokhandeln, där studielitteratur stod för över hälften. Får dåligt samvete av bautabeställningar, att sprida ut bokköpen känns inte alls lika farligt.
47. Hur ofta skummar du igenom en bok innan du läser den?
Öh, aldrig! Kan bläddra mellan sidorna, men varför skulle jag läsa boken 1,5 gång?
48. Vad får dig att sluta läsa en bok mitt i?
Att boken är dålig/tråkig. Eller fysiskt obekväm att släpa med sig eller läsa i sängen.
49. Har du dina böcker organiserade?
Jajamen! Skönlitteratur, faktaböcker, litterturvetenskapliga böcker och övriga böcker skilt för sig, de två första kategorierna är dessutom ordnade i alfabetisk ordning enligt författarens efternamn.
50. Föredrar du att behålla dina böcker eller ge bort dem efter att du läst dem?
Behålla såvida jag tyckte om dem, p.g.a. ständig utrymmesbrist försöker jag dock också sortera ut eller ge vidare åt mamma och svärmor.
51. Finns det böcker du undviker?
Självhjälpsböcker, scifi, oftast chick litt.
52. Nämn en bok som gjorde dig arg?
Jorden de ärvde av Björn af Kleen.
53. Nämn en bok du inte trodde du skulle gilla men gillade?
Sofis mode av Elsa Fahrman. Är inget större fan av chick litt eller speciellt insatt i modevärlden, men det var ganska underhållande att läsa om en modeblogg.
54. En bok du trodde du skulle gilla men inte gillade?
Högre än alla himlar av Louise Boije af Gennäs. Fin tanke om att skriva om 00-talet, men det blev nog lite fel.
55. Bästa skuldfria nöjesläsningen?
Att bara plocka ut en bok ur bokhyllan, bläddra bland några och sedan känna att det är just den här jag vill läsa nu. Och att sedan känna att man träffat rätt i sitt köp och val.

17 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har svarat! :)
http://bokstavlarna.wordpress.com/2010/11/07/bokbabbels-sondagsenkat-suprteme-del-2/

Anonym sa...

Den här gången hann jag svara medan det fortfarande var söndag...

ellen! sa...

jag har också svarat, fast det var svårare än jag trodde.

enligt O sa...

Flera svar även denna vecka som jag ville svara samma som du och några som jag faktiskt plagierade. Förresten har Storebror börjat prata finlandssvenska av någon anledning (mumin troligen?) så det känns som om du är nära!

Pia sa...

Klart jag ska vara med i enkät del 2. Jag har mina svar här: http://www.bokbrus.se/2010/11/bokbabbels-enkat-nr-2/

Lotta - hyllan sa...

Klurigt klurigt! Men nu har jag klurat färdigt!

http://ihyllan.se/2010/november/sondagsenkat-supreme-del-2.html

Paperback Lover sa...

Oj, nu har jag svarat på del 1 och del 2 samtidigt. Det tog sin lilla tid :-)

http://paperbacklover.blogspot.com/2010/11/manniskan-laser-for-att-fraga.html

Bokomaten.. sa...

Jo, men så att, nu kom mina upp också, en dag sena.;)

Bokbabbel sa...

Kul att ni svarat, jag tittar in så fort jag kan!

EnligtO: Ååh, vad fint (om än lite skumt :D)!

Sussi sa...

Jag har också svarat nu :)

http://piscesbook.blogspot.com/2010/11/sondagsenkat-supreme-del-2.html

Boklusen sa...

Nu har jag också svarat!

Bokbabbel sa...

Ska kolla in, bra att ni kommenterar här för alla länkningar syns inte alltid

Helena sa...

Lite finn fem fel-varning på detta eftersom jag 1) inte besvarat första delen och 2) är fullt medveten om att det hunnit bli onsdag (okej, två fel då) men nu har jag iaf svarat:

http://bokhora.se/2010/del-2-av-sondagsenkaten-pa-en-onsdag/

Hade jättekul!

Bokbabbel sa...

Helena: Bättre sent än aldrig och bättre en halva än ingen! Och jag tror det är okej att ta första dele efteråt också, om man så önskar :) Kul att du svarade, håller på atta ta mig igenom dina svar som bäst :)

Søren sa...

Her mine svar: http://sorensbogblog.blogspot.com/2010/11/25-ting-du-heller-ikke-vil-vide-om-mig.html

Ylva sa...

Nu har jag svarat, men jag delade upp den i fem delar.

Marcella sa...

Så har jag svarat på både del 1 och del 2. Länken går till del 2 (därifrån kan man hoppa till del 1)
http://fumei.se/blogg/post/Bokenkat-del-2.aspx