fredag, maj 20, 2011

"Som att skära genom sidentyg"

Kapitulera omedelbart eller dö av Sanne Näsling XXXX-
Det har blivit många (och bra!) ungdomsböcker för mig på sistone, så när jag läste om Kapitulera omedelbart eller dö inne hos Calliope var jag inte sen att reservera den också på biblioteket. Och vilken häftig bok det är! Tonårstjejerna Lovely och Mary är supertätt sammansvetsade, de har sitt egna språk och sin egna jargong och ibland pratar Lovely inne i Marys huvud också. De drömmer om London och stadsbiblioteket är som ett andra hem för Mary (åh!).

Jag lånar en bok av Charlotte Brontë. Lovely läser Hélène Cixous, för hon har ett så fabulöst namn.
"Det låter som att skära genom sidentyg", ropar Lovely. "Som att cutta upp himlen!"

Mary och Lovely dricker té ur blommiga koppar och skolkar från gymnastiken. Delarna i boken är döpta efter olika nagellacksnyanser - bara en sån sak! Språket är väldigt fantasifullt (och träffande!), och man fångas av det samtidigt som man blir ganska matt. Sanne Näsling är ett författarskap att hålla ögonen på!

8 kommentarer:

Anna sa...

Oj, den här skulle jag ha älskat!

Helena sa...

Åh, det här låter som min tonårstid i litterär form, och vad fint med nagellacken! (Något jag konstaterade redan när jag läste om den hos Glory Box-Sara.) Måste kolla upp, snarast!

Bokomaten sa...

Låter som min 30-års-tid.;) Nagellack och biblaböcker.=) Står faktiskt där hemma så kommer att läsa den.

Marie sa...

Underbart citat.

Maud/En bok om dagen sa...

Det är en superskön bok och språket är så mycket av boken!

Bokbabbel sa...

Man kan ju läsa även som vuxen :) Väldigt läsvärd bok hörni!

Calliope sa...

Kul att du gillar!

Bokbabbel sa...

En väldigt speciell bok, liknar ingen annan!